|
Legfrissebb hozzászólások (973 - 982) (Témakör: Bemutatkozás, Help, FAQ)
| | | | | | | | | | Gondolom ez lehet az angol címe... Most nincs kéznél, hogy megnézzem. Ez volt a kérdés? |
| | | | |
| | | | | | | | | | Gondoltam még fejtegetnétek. Ha nem, hát itt a megoldás: tegyük fel, hogy a metrók mindkét irányban 10 percenként járnak, de abban a megállóban, ahol Borisz felszáll épp úgy jön ki a lépés, hogy az egyk irányból pl. minden óra 00, 10, 20, 30, 40 és 50 perckor érkezik a metró, a másik irányból meg minden óra 09, 19, 29, 39, 49 és 59 perckor érkezik. Tehát egy adott órában hat db olyan egyperces időintervallum van, hogyha Borisz akkor érkezik, akkor a másik irányból jön előbb a metró, és hat db olyan 9 perces időintervallum, hogyha Borisz akkor érkezik, akkor az egyik irányból jön előbb a metró. Így jön ki a 90%-os valószínűség. Ez a feladat egyébként A minszki csirke c. könyvből való, nekem annó 3 napba telt, hogy rájöjjek. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Bomba nem akarja publikálni a megfejtést ? Ugyan írni nem volt időm, de gén-nel párhuzamosan fejtegettem : ) Engem is érdekelne. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Igen, köszi! A megoldás kézenfekvő volt, tehát nem találtam el :) Ezért kezdtem a teret és az időt manipulálni... Elmegyek lefényképezni a Deák téri kérdéshez kapcsolódó dolgot, utána felrakom valahová (Daath-ra nem, mert nem lehet képet küldeni). |
| | | | |
| | | | | | | | | | Gén, küldtem neked választ email-ben. Megkaptad? |
| | | | |
| | | | | | | | | | Ha a menetidőt sűrítjük kb. 10%-kal, akkor abból az irányból érkezik gyakrabban szerelvény, amerre közelebb van az az állomás, ahol a sűrítést elkezdték. Mindez persze csak addig tart, ameddig Borisz megállójánál a másik körpályán is odaér a sűrítés, utána megint egyenletes eltéréssel érkeznek a metrók.
(De ez szerintem ez mégsem 50-50 százalék, hanem a megállónak a végállomástól való távolságától függő, állandóan ugyanakkora eltérés. Pld. Budapest és Hatvan között óránként induló, átlag 60km/h-val közlekedő buszokat a 29-es kilométernél figyelve mindig a Pest felőli fog érkezni 2 perccel előbb.)
Ha még mindig nem erre a megfejtésre gondoltál, akkor mondd el a sajátodat! Nekem is van egy nem fejtörős metró-logikai kérdésem, és nem moszkvai, hanem Deák téri :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Kedves Gén! Abban igazad van, hogy a belső pálya rövidebb, de a vonatok a menetrend szerint közlekednek, tehát minden megállóba a menetrend szerinti időben érnek oda, nem azt figyelik, hogy pl. pont X legyen az átlagsebességük. Realisztikusan nézve képtelenség is lenne, hiszen mégha robot lenne a vezető és két megálló között tökéletes pontossággal vezérelné a gyorsítást, egyenletes haladást majd a lassítást, a megállóban való tartozkodás idejét nyilván a ki-be szálláshoz szükséges idő határozza meg. De még ha ez sem így lenne, hanem minden megállóban mondjuk pontosan 2 percet tartózkodna is a metró, akkor is, bármilyen reális esetben tizedmásodpercekben lenne mérhető a különbség a külső és a belső pálya menetideje között, és mivel a metrók valószínűleg perces nagyságrendű időközönként követik egymást (pl. 5 percenként), ez nem magyarázhatja meg a fifty-fifty esélytől való ilyen nagy eltérést, hogy pl. 10-ből 9 esetben az egyik irányból jön előbb a metró. És megint mondom, ez a feladat nem elméleti kérdés, hanem a realitásról szól. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Még ha van másik megoldás is, de attól még az én megoldásom elméletileg helyes, vagyis a belső körpályás a gyorsabb (feltéve, hogy a járatsűrűséget az állomásról indulási idő határozza meg, de ez szerintem evidens).
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Nem jó tipp. Nem csak azért, mert a két pálya hossza közti különbség ebből a szemponból elhanyagolható (pl. ha a külső pálya átmérőjője 20 km, és a belső sín mondjuk 1 m-rel van beljebb, akkor azonos sebesség esetén a menetidők különbsége 0,05%-os, ami pl. 2 órás menetidő esetén kevesebb mint 1 mp). Mint írtad, a metrók azonos sűrűséggel közlekednek mindkét irányban, és a menetrend ugye szent, tehát a metróvezetők ehhez tartják magukat és ha kell a sebesség változtatásával vagy a megállókban való hoszabb várakozással kompenzálják ki a zavaró tényezőket. Ha ez segít, a feladvány tökéletesen realisztikus, semmi gonosz trükk, vagy túlzás nincs benne. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Tippelek: a belső körpálya rövidebb, mint a külső, így az azon közlekedő metró hamarabb érkezik meg, mint az ugyanolyan sebességgel közlekedő másik (és kicsit hosszabb ideig áll az állomáson, ha ugyanolyan sűrűn közlekednek a szerelvények mindkét irányban) ?
Persze ha szivatni akarnák a jónépet, a belső körpályás metró lassíthatna is az alagútban... :) |
| | | | |
|