|
Legfrissebb hozzászólások (373 - 472) (Témakör: Daath bölcsességgenerátor)
| | | | | | | | | | Parrast Vakitas - görög millomos |
| | | | |
| | | | | | | | | | "A szerelembe nem fér bele két-három csaj egyszerre, úgyhogy nagyon ügyesnek kell lenni, nehogy megtudják." /Fekete Pákó/ |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Ha az oroszlán beszélni tudna, nem értenénk meg." Wittgenstein |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Egy pillanatnyi ösztönszerű felismerés felérhet egy élet tapasztalatával".
Oliver Wendell Holmes
|
| | | | |
| | | | | | | | | | "A boldogság csak akkor valódi, ha megosztjuk valakivel." |
| | | | |
| | | | | | | | | | A magány az egység érzésének hiánya.
|
| | | | |
| | | | | | | | | | "Sokban csalatkozik az, ki sokat próbál, s többször hibázik az, ki ébren van, mint ki alszik."
Széchenyi István |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Kétezerháromszáz évvel ezelőtt [...]"
részlet Csikszentmihályi Mihálytól |
| | | | |
| | | | | | | | | | ezt Tony Montana is mondta, most volt a sebhelyesarú a tv2-n "Én indig az igazat mondtam, akkor is amikor hazudtam" |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Lehet, hogy hazudok, de ez az igazság"
Ezt az utcán hallottam, és beszakadtam rajta ... |
| | | | |
| | | | | | | | | | Mindenkinek, aki most kezdi felfogni hogy reggel vizsgázik :s
"Addig kezdj hozzá a nehéz dolgokhoz, amíg könnyűek." Lao-ce
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Szóval Lenin is nagy cuccos volt! :D |
| | | | |
| | | | | | | | | | Dimension: Az igazi hős cselekszik :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | a bizalom a hit alapja.nincs bizalom nincs hit semmiben.nincs kapcsolat,nincs szerelem, nincs Isten és nincs Ördög, nincs végtelen és nincs végesség.a bizalom a tudat hitele a megmagyarázhatatlanra.
a hit a legerősebb kábítószer.
Lenin: A nép ópiuma |
| | | | |
| | | | | | | | | | lehet, hogy akiben a legjobban megbízol, az fogja a legnagyobb kést a hátadba szúrni :/ |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Az az igazi hős, aki akkor is feláldozza magát, ha senki nem tud róla."
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Harminc év felett minden hétvége ajándék. :-) |
| | | | |
| | | | | | | | | | a világegyetem végtelenül nagy és üres és unalmas. információt nem hordoz a Semmi ami ott van ahova még nem jutott el egy nyamvadt foton se. Az univerzum keletkezésének pontjától számított 13,6 milliárd fényévnél távolabb. Végesen-végtelen
Az hogy mekkora helyre lehet bezsúfolni az infót arra szép például a fejed veleje. Minden ami veled történik archiválódik tekervényeid közt. Nem tudjuk hogy képes az agy Tera/Petabite-nyi adatot rögzíteni, de teszi.
ezt a hozzászólást az offban akartam megírni, de rájöttem minek ONoljak |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Amíg nem értjük mi a VÉGTELEN szinte semmit nem tudunk.
Erre ma jöttem rá. Mert aníg nem értjük meg a végtelen fogalmát addig nem tudhatunk semmit biztosra. ..."
És így olyan sincs hogy mindentudó. Hiszen az univerzum végtelen, és végtelen tudást csak a végtelennél nagyobb helyre tudnánk bezsúfolni. De lehet hogy az univerzum maga a tudás.
Ezen már régóta töröm a fejemet. DE ahogy leírtad, hogy ugyanolyan Föld bolygó, ez olyan dimenzió-szagú. minden dimenzió egy atommal tér el, vagy még kisseb részecskével. De akkor az univerzum mérete már nem végtelen, hanem végtelen a négyzeten.
de mivel nincs végtelen tudásunk, sem végtelen tudástárunk, ezért akárhánan gondolkozunk rajta, tökéletes választ soha nem kapunk rá, legfeljeb részeredmént. |
| | | | |
| | | | | | | | | | 1504: "Hiszen a Világegyetem végtelen... Tehát nem tudjátok nekem bizonyítani hogy a Világegyetem egy másik pontján nincs egy másik Föld nevű bolygó ahol minden egyszerre történik mint a mi bolygonkon minden teljesen egyforma tökéletes mása a mi bolygónknak."
Az ősrobbanás-elmélet szerint nem végtelen az Univerzum ebben az értelemben (mivel folyamatosan tágul, nem is lehet). Végtelen abban az értelemben, hogy nem létezik határa, de ha elindulnál egy pontból egy irányba, akkor előbb-utóbb visszajutnál ugyanabba a pontba (feltéve, hogy gyorsabban haladsz mint az Univerzum tágulási sebessége), és nem utaznál örökké alternatív Földek mellett. Persze lehet, hogy rosszul értelmezem az egészet. Esetleg hibás az egész elmélet, de ezt nem tudod bizonyítani, ezért hihetek benne :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Az életben az a legnagyobb dolog, ha hajlandó vagyok föladni, ami vagyok, azért, hogy kiteljesíthessem azt, amivé lehetek.
Max DePree
(((sok-sok szeretettel a pszicho topicosoknak))) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Amíg nem értjük mi a VÉGTELEN szinte semmit nem tudunk.
Erre ma jöttem rá. Mert aníg nem értjük meg a végtelen fogalmát addig nem tudhatunk semmit biztosra.
Hiszen a Világegyetem végtelen... Tehát nem tudjátok nekem bizonyítani hogy a Világegyetem egy másik pontján nincs egy másik Föld nevű bolygó ahol minden egyszerre történik mint a mi bolygonkon minden teljesen egyforma tökéletes mása a mi bolygónknak.
De lehet hogy van mégegy másik Föld nevü bolygo ahol csak annyi a különbség a mi bolygónk között hogy például ott egy szállal kevesebb hajam van mint itt de ott is éppen erre az olalra írok ugyanebbe a fórumba írok ugyan ezt.... a különbség csupán egy porszem egy atom..... És nem tudjátok bizonyítani hogy ez nem lehetséges, de hihetünk benne.
HISZEN BÁRMINEK A LÉTEZÉSÉBEN HIHETÜNK AMINEK A LÉTEZÉSÉT NEM TUDJUK BIZONYÍTANI!!! (talán értitek.. vélemények?) |
| | | | |
| | | | | | | | | | A felhők fölött mindig kék az ég... |
| | | | |
| | | | | | | | | | Menyivel könnyebb meglátni más szemében a szálkát, mint magunkéban a gerendát.
Jézus |
| | | | |
| | | | | | | | | | akkor ezt sugd at az aspergeresbe is :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Mennyivel könnyebb feláldozni magunkat, mint megvalósítani."
Eric Hoffer |
| | | | |
| | | | | | | | | | Esküszöm Apollónra, az orvosra és Aszklépioszra és Hügieiára és Panakeiára és az összes Istenekre és Istennőkre tanúkul hívva fel őket hogy meg fogom tartani képességem és szándékom szerint a következő esküt és írott kötelezvényt. : [
] Diaetetikus rendeléseimet képességem és szándékom szerint a betegek hasznára fogom elvégezni, NEM pedig ártalmára és kárára. És HALÁLT OKOZÓ SZERT nem fogok SENKINEK SEM kiszolgáltatni, még KÉRÉSÉRE SEM, sőt ilyenféle tanácsot sem fogok adni, és hasonlóképp nem fogok adni nőnek sem magzatelhajtószert. [
] És nem fogok vágni még hólyagkőbetegségben szenvedőket sem, hanem útjukból kitérek majd azon MESTERembereknek, akik EZT a gyakorlatot űzik. És ahány házba csak belépek, a BETEGEK HASZNÁRA fogok belépni, TÁVOL TARTVA MAGAMat minden egyéb SZÁNDÉKOS és KÁRT OKOZÓ JOGTALANSÁGtól, főleg pedig a NEMI VISSZAÉLÉSEKtől, úgy női, mint férfi testtel, mind a szabadokkal, mind pedig a rabszolgákkal szemben. És ha olyat látok vagy hallok orvosi kezelés közben vagy akár a terápia körén kívül az emberek életéről, amit nem szabad kifecsegni, azt el fogom hallgatni, abban a véleményben, hogy az efféle dolgokat SZENT TITKOK módjára kell megőrizni. HA ezt az eskümet megtartom és nem szegem meg: örvendhessek életem fogytáig tudományomnak, s AZ ÉLETNEK! , de ha esküszegő leszek, történjék ennek ellenkezője.
a Hippokrates féle EREDETI eskü az ortodox orvos gondolkodás alapja. (részlet) |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Mindazoknak, akik az én Földemen (a Végső Boldogság Hona, Szukhávatí) kívánnak születni, az én nevem (Namó Amitábha) megszakítás nélküli recitálását kell választaniuk."
A "Minden Buddhák Jelenlétének Samadhija Sutrából, Amitabha választása
(Ősz Lajos: Amitabha Buddha Nyugati Tiszta Földjének Igaz Tanítása)
Namó Amitábha!
Béke |
| | | | |
| | | | | | | | | | " Itt tisztáznom kell, hogy meg szeretném különböztetni az előttünk álló mennyországot (mely a növekedésből és meghaladásból fakad) a mögöttünk álló "mennyországtól" (amelybe regresszióval jutunk). "
Abraham H. Maslow |
| | | | |
| | | | | | | | | | "ami nem öl meg, az megnyomorít" |
| | | | |
| | | | | | | | | | Lehet, hogy nem kellett volna kiragadnom a szövegkörnyezetből, dehát mégsem gépelhetem be az előző 170 és a következő 190 oldalt. Ha jól emlékszem arra utalt, hogy a lelki fejlődés korai elakadásai később megnehezítik az út folytatását. |
| | | | |
| | | | | | | | | | persze. buddha direkt kiszórta maga után az útjelzőmorzsa-arcokat a madaraknak, későbbi korokra, hogy visszataláljuk... |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Ha nem vagy jóban Freuddal, nehezebben jutsz el Buddhához."
Ken Wilbwer |
| | | | |
| | | | | | | | | | To fathom Hell or soar angelic, just take a pinch of psychedelic.
Hogy a mennyben szárnyalj, vagy megismerd a poklot, csak végy egy csipet pszichedelikus drogot.
( Humphry Osmond ) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Agy nélküli lónak ne nézd a szagát. |
| | | | |
| | | | | | | | | | A sztereotípia egy széles körben elterjedt, szűklátókörűség. (Soka) |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Ma válsz azzá, ami holnap leszel, következésképpen kezdd el még ma. Mert most van most! Ha nem itt, akkor hol? Ha nem most, akkor mikor?" Tarzan (FLK) |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Soha nem késő, hogy azzá válj, aki lehettél volna."
(George Eliot) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Óh, valóságos csoda: Fát vágok! Vizet húzok a kútból! (A megvilágosodást elnyert zen mester szavai) /~ A. de Mello S J/ |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Soha ne félj a holnaptól,mert a mai nap megalapozza a következőt.A reggel elhozza a holnapot, ami már ma.Örökös tegnap, ma és holnap.Ezt mondjátok időnek.Látjátok-e hogy a rózsa kibontja a szirmait? Pedig megteszi, és nem tudja előre,hogy igy lesz, ezért nem is izgul rajta, csak teszi a dolgát, szivja a táplálékot,vizet, kapaszkodik a gyökereivel, és lélegzik.Számára csak ennyi jutott, de tökéletesen müködik, és gyönyörüségetekre szolgál.Igy tehát neked sem kell tartanod a holnaptól,hagyd,hogy a gyönyörüséget kinevelhessed,ami magadnak és másoknak is örömére szolgál.A rózsa nem tudja, hogy holnap kap-e elegendő vizet,napfényt,vagy vihar csavarja-e ki tövestől, mégis ugy él ma,hogy nem törődik a holnappal."
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Önmagunk vagyunk egy utópisztikus álom.
És tegnap pár sör után koccintásnál:
-Egyszer élünk! -Legalábbis egyszer érdemes.... |
| | | | |
| | | | | | | | | | a takarítónőkkel lehet a legjobbakat beszélgetni |
| | | | |
| | | | | | | | | | "...Most of the New Rationalists think that at least some human cognitive mechanisms are modular, aspects of perception being among the classical best candidates. For example, the computations that convert a two-dimensional array of retinal stimulations into a stable image of a three dimensional visual world are supposed to be largely autonomous with respect to the rest of one's cognition. That's why many visual illusions don't go away even if you know that they are illusory. ..." (Jerry Fodor) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Egyszerűen csak láss. Ha már tele a fejed a tudományokkal, ha már betéve tudod a lexikonokat, ha már csípőből lököd a válaszokat, de még mindig boldogtalan vagy az Életben, akkor...
Egyszerűen csak láss. Ha már elvégeztél minden tanfolyamot, ha már meghallgattál minden gurut, ha már eleget analizáltak a heverőn, de még mindig bizonytalan vagy az Életben, akkor...
Egyszerűen csak láss. Ha már meghallgattál minden papot, ha már kívülről fújod a szent szövegeket, ha már megjártad az egyházakat, de még mindig csalódott vagy az Életben, akkor...
Egyszerűen csak láss - mert csak Te találhatod meg a boldogságod, csak Te teremtheted meg a biztonságod, csak Te láthatod meg az igazságot, csak Te élheted az Életed.
Te. Senki más.
A. J. Christian (Szerző) |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Nem az számít, hogy minek születik valaki, hanem az, hogy mivé nő fel." Joanne Kathleen Rowling |
| | | | |
| | | | | | | | | | "What would an ocean be without a monster lurking in the dark? It would be like sleep without dreams." Werner Herzog
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Allah nem változtatja meg egy nép sorsát sem, ha az maga meg nem változik. [Korán] |
| | | | |
| | | | | | | | | | "You tried to access a document for which you don't have privileges." |
| | | | |
| | | | | | | | | | Isten működéséről az arab történet jut eszembe, nekem nagyon tetszik: Három földműves felkeresi a bölcs kalifát, hogy közös, bőséges termésüket isteni igazságosságával ossza el köztük. A kalifa az egyiknek egy darabot ad, a másiknak kettőt, a harmadiknak az összes többit. Az első kettő háborog: -Ez így nem igazságos! -Miért, hogy gondoltátok? kérdi a kalifa. -Egyenlően! -Ti isteni igazságosságot akartatok mondja a kalifa. Az egyenlőség a szolgák igazságossága. |
| | | | |
| | | | | | | | | | a harc jutalma, hogy újra harcolhatsz.
ezt csocsó közben láttam be, amikor az 50es érmék halmára pillantottam. |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Gyerekkoromban minden éjszaka egy bicikliért imádkoztam. Miután láttam, hogy Isten nem így működik, loptam egyet magamnak, és a megbocsátásért imádkoztam." Emo Philip |
| | | | |
| | | | | | | | | | avantgárdista álomfoszlány: boldog vagyok, amikor és amiért. |
| | | | |
| | | | | | | | | | én ezzel a maslow idézettel a magam részéről nem tudok egyetérteni. a betegség, a beteg lények, egyedek tanulmányozása úgy hiszem, hogy az egészség kategóriáját támogatja - többek között. a beteg pszichológia és beteg filozófia talán éppen ott kezdődik, amikor a megbélyegző kategóriákba nyomoritunk tendenciákat, állapotokat, lényeket... ez is csak egy szociopathológiás csatolmány. egy világos társadalomban a nyomorék és az istencsászár szerepjátékok nélkül, de természetes szerepeiket maximálisan ellátva, egymást fejlesztve él együtt. |
| | | | |
| | | | | | | | | | egy vadvilág. Túl mindenen. |
| | | | |
| | | | | | | | | | kisróka: Nem Leary-re céloztam, söt, Leary pont azt mondta, hogy az LSD az egészséges, kiegyensúlyozott stb. embereknek való - tehát valamiféle pozitív pszichológiát nyomatott. Mint ahogy Maslow is, aki a humanisztikus és transzperszonális pszichológiai irányzatok egyik jelentös figurája volt és a csúcsélményeket tanulmányozta egészséges embereknél.
Az aforizma akkor jött elö, amikor a droghasználat célzatait kutató felméréseket és tanulmányokat kerestem. A talált publikációk szinte mindig csak a problémás, függö drogosokkal foglalkoznak, vagy halmozottan problémás, veszélyeztetett csoportok droghasználati szokásaival. Ezen gondolkoztam el, hogy a drogtéma pszichológiája tényleg mennyire a "nyomik" megfigyelésén alapul, tehát nem ad egy átfogó, teljeskörü képet a jelenségröl, így önmaga is csak részleges, megnyomorított "nyomi" (=crippled) lesz. Mint ahogy az erre alapuló filozófiai elméletek is. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Gén Nem tudom, Leary-re céloztál-e a Maslow-idézettel, de vajon létezik olyan, hogy helyes (egészséges) filozófia? |
| | | | |
| | | | | | | | | | Gondolkodom, tehát vagyok. De ha nem gondolkodom még jobban vagyok. :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | "The study of crippled, stunted, immature, and unhealthy specimens can yield only a cripple psychology and a cripple philosophy." -- Abraham Maslow (19081970) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Istenek vagyunk - de csak akkor, ha képesek vagyunk felfedezni és ápolni isteni mivoltunkat. [T. Leary] |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Vasútállomás az egész világ, és vasutas benne minden férfi és nő." Sejtlik Angéla, vágánykezelő |
| | | | |
| | | | | | | | | | "az igazság idegállapot vagy megfogalmazás" "ami él, annak mind igaza van" (Szabó Lőrinc: Az Egy álmai) |
| | | | |
| | | | | | | | | | "A sarki fény nem vakítja a parasztot" [Gyuri] |
| | | | |
| | | | | | | | | | Today a young man on acid realised that all matter is just energy condensed to a slow vabration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream and we are the imagination of ourselves. - Bill Hicks |
| | | | |
| | | | | | | | | | "A vallásosság nem cél, hanem oly eszköz, mely a legtisztább kedélynyugalom által a műveltség legmagasabb fokát teszi elérhetővé. (
) Ezért mutatja a tapasztalás, hogy legtöbbnyire álszentekké válnak azok, akik célul és célszerűségként állítják oda a vallásosságot." - Goethe
Goethe védelmében mára ennyit :)
|
| | | | |
| | | | | | | | | | "Aki tagadni akarja, hogy a természet isteni szerv, az tagadjon már mindjárt minden kinyilatkoztatást." - Goethe |
| | | | |
| | | | | | | | | | "A természettudományokban nem lehet kellően tárgyalni bizonyos problémákat anélkül, hogy ne hívnók segítségül a metafizikát; azonban nem amaz iskola- és szólambölcsességet, hanem azt, ami a fizika előtt, után és vele egyidőben volt, van és lesz." - Goethe
|
| | | | |
| | | | | | | | | | "Hiszen mindenki csak azt hallja meg, amit megért." - Goethe |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Aki tudományosan vagy művészileg képzett, annak nincs szüksége vallásra." Goethe |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Az erkölcs mindössze egy vékony máz az emberi állaton, amit magányos elmélkedések órái raktak reá, s ami könnyen ledörzsölődik róla, amikor falkába verődik, s kitör alóla a vadállat rejtett ösztöne." /Wass Albert/ |
| | | | |
| | | | | | | | | | a forma követi a funkciót. |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Amikor kislány voltam, valóban komolyan azt hittem, hogy a fák meg a virágok ugyanolyan lények, mint a madarak, vagy az emberek. Hogy gondolkozni tudnak, és beszélgetni is szoktak egymással. És hallanánk is, hogy mit beszélnek, ha igazán megpróbálnánk. Csak el kéne távolítani a fejünkből minden egyéb hangot, egészen csöndben kéne maradni, és nagyon erősen figyelni. Néha még most is azt hiszem. Csak soha nem tudunk elég csöndben lenni..."
(Truman Capote) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Az ember mindenben makacsul az értelmet keresi. John Garder Morál
talán erre gondoltál : ) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Igen ezt szoktam, de sajnos nem emlékszem 100% . Asszem volt egy olyan, hogy "az ember mindenben makacsul az értelmét keresi..." Googléztam, de nem találtam :/ |
| | | | |
| | | | | | | | | | ha keresel egy idézetet és egy részére valamennyire emlékszel, akkor a google tud segíteni :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Nem lehet valahogy lementeni az itteni idézeteket? Most is kb. 1 órája csak frissítem az oldalt. Nagyon jó idézetek vannak itt. Viszont egy kettőt, nem találok. :/ |
| | | | |
| | | | | | | | | | "Két oka van tehát annak, hogy a dolgok számunkra nehezen megismerhetők: vagy mert meghaladják létük magasztossága folytán intellektusunk mértékét olyannyira, hogy velük kapcsolatban úgy viselkedik értelmünk, mint a denevér szeme a napfénnyel szemben, vagy mert nincs létük vagy létezésük, ami az értelem tárgya."
Augustinus: Vallomások, XII. könyv
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Én úgy gondolom, hogy az ember, ha igazán szabad vagy megvilágosodott vagymi, akkor nincs szüksége semmire, akkor az egész világ egy nagy, érdekes játszótér, amiben csupa örömét leli. :) Az elején pedig mindenki nulláról indult, tiszta lappal, csak félünk a haláltól, mert van ugye a testünk, ami megsérülhet, és akkor jaj biztos meghalunk, és akkor mi lesz velünk, mert azt hisszük, hogy a testünk vagyunk mi. Emiatt már amikor megfoganunk, elkezdjük minden felesleges szarral körülvenni magunkat, ami azt az illúziót kelti, hogy megvédhetjük vele a testünket a mindentől, ami csupa rossz. Aztán kicsusszanunk a világba, szétnyomódik közben a testünk meg hideg lesz meg gravitáció, és még jobban megbizonyosodunk róla, hogy ez valami marhaszar hely, és még jobban féltjük a testünket. Aztán felnövünk, építünk magunknak közben egy személyiséget a félelmeinkből, naaagy vezetők leszünk, irányítjuk a többi embert, és a félelmeinket alapul véve megmondjuk nekik, hogy mit szabad, mit kötelező és mit nem szabad csinálni, mert ez vagy az nekünk nagyon jó vagy nagyon rossz volt, és ha ők ezt vagy azt csinálják, akkor biztosan nekik is olyan jó vagy olyan rossz lesz, mint nekünk. Hozunk törvényeket, megfenyegetjük a többit, hogy bántani fogjuk őket, hogy nehogy olyat tudjanak csinálni, ami szerintünk rossz. Ha mégis megcsinálják, akkor megbüntetjük őket, hogy féljenek ők is attól a dologtól (azaz kitaláljuk a bűnt), mert olyan buták vagyunk, hogy azt hisszük - természetesen magunkból kiindulva, hogy a félelem az egyetlen eszköz arra, hogy megvalósíthassuk önmagunkat, ami buta módon abban merül ki, hogy megpróbáljuk a testünket megvédeni a világtól. Pedig mennyivel jobb lenne, ha nem megfélemlítenénk a többit, hanem elmagyaráznánk nekik, amit gondolunk. De persze ha el kéne magyarázni, akkor nem tudnánk, mert rádöbbennénk, hogy valójában nincs is olyan, hogy jó vagy hogy rossz, csak épp az alapján döntjük el ezeket, hogy félünk az adott dologtól vagy sem. Szerintem. Bocsi, hogy kicsit bő lére eresztettem a dolgot, de már nagyon bennem voltak ezek egy ideje. Érdekel, hogy szerintetek helyesek-e a meglátásaim. Segítsük egymást a megvilágosodáshoz :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | A Földet nem örökségül kaptuk, hanem gyermekeinktől kölcsönözzük azt. (indián közmondás)
Az emberek nem lusták. Egyszerűen nincs olyan céljuk, ami motiválná őket. (Anthony Robbins) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Csak h egy kis ON is legyen: "Ahimsa Paramo Dharma - A legfőbb törvény a nemártás" |
| | | | |
| | | | | | | | | | Érdekes amit mondasz... Tegyük fel, hogy a másiknak való ártás természetellenes. Csakhát az önző vágyaink, a megszokás és a társadalmi normák miatt az ember hozzászokik, belefásul. Javíts ki, ha nem ezt akartad mondani.
Ha viszont jól értelmeztem a szavaidat, akkor felmerül a kérdés, hogy miért erőszakos szinte az összes civilizáció? Ha természetellenes az erőszak, akkor miért velejárója az emberiségnek? Hogy lehet eredendő bűn valami, ami sok helyen máig szükséges az életbenmaradáshoz?
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Meg amit említettél a "hozzászokás" szerintem kulcsszó. Nem rázza meg a böllért a brutalitás, mert hozzá van szokva. De ez szerintem lényegében fásultság - ugyanannyira bele lehet fásulni a bűnbe is, mint a hétköznapokba, de épp arra valók a pszichedelikumok, hogy megtörjék a fásultságod és belenyomják az arcodba azokat az abszurd dolgokat, amikhez hozzá vagy fásulva... Mellesleg, megnézném az emberünket, ahogy papíron végigcsinálja a disznóvágást :D szerintem nem menne neki. Ott ölelgetné a malacokat. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Ja és a malac torkát átvágni.. nem lennék rá képes kurvára nem.. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Ezek szerint a bűn (is) relatív? Nem tartom kizártnak. Elképzelhető, hogy csak az követ el bűnt, aki annak éli meg. Elképzelhető, hogy az én kultúrámban kimondottan igazságosnak számít megkövezni egy nőt, aki megcsalta a férjét, igazságosnak tartom a bűnhődését én is, a rokonaim, a barátaim, mindenki. Mégis, amikor a kezemben tartott követ hozzávágom, és az felszakítja az ő bőrét, kiontja az ő vérét, roncsolom őt, és látom hogy ezt éppen én teszem vele - elvonatkoztatva attól amit tett, belülről rossz érzésem van. Még akkor is, ha az igazságérzetem elnyomja ezt. Ez már inkább talán az agresszió témakör, de számomra az számít bűnnek, ha valaki agresszív. És igen, ily módon mindannyian bűnösök vagyunk. Viszont, ha miközben kövezem a nőt, egy csepp fájdalom sincs bennem - nem bűntudatra gondolok, mert úgy érzem hogy megérdemli - fájdalomra gondolok, empátiára... ha ez nincs az emberekben valahol, akkor nagy szarban vagyunk. Remélem hogy van. Remélem hogy nem vagyok túlzottan idealista ..
A rendőrös példa jó volt. Összekötve az eddigi példámmal, a rendőrnek ezt kellett tennie. De közben valószínűleg érezte a fájdalmat amiről beszéltem. Ha nem, akkor valami nincs rendjén.. azt se tudom honnan indultunk :D remélem nem komplikálom.. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Szerintem nincs benne:( Minden csak nevelés és környezet kérdése. Az persze lehet, hogy a sok agresszív gondolat, az ezzel együttjáró gyűlölet és fusztráció csomó lelkibetegséget generálhat, de szerintem ez nem jelenti azt, hogy a bűnök okozta tudatalatti lelkiismeretfurdalást látjuk. Vagy ha igen, akkor bűnös mindenki, aki fél, haragszik, vagy egyszerűen csak nincs megelégedve a sorsával.
Igazából, ha belegondolsz, legtöbb emberben a bűntudatnál még az igazságérzete is mélyebb. Ha valami bűnt követünk el, sokszor próbáljuk magunk előtt azzal mosni magunkat, hogy ez valamiért igazságos volt. A bűn csak akkor bűn, ha igazságtalan. Az igazságnál szubjektívebb dolog pedig kevés van.
Maradjunk az emberölésnél. Ha egy őrült elkezd puskával lövöldözni egy iskolában, és épp ott van egy rendőr, az -ha van hozzá lélekjelenléte- előkapja a szolgálati fegyverét, és lelövi az őrültet, hogy megmentse magát, és a gyerekeket. Ha ez traumát okoz neki, az azért van soha életében nem ölt előtte. Ha háborúban nőtt volna fel, és hétévesen lelövi az első áldozatát(és a környezete ezt pozitívan megerősíti), akkor semmi gondja nem lett volna ezzel a tettel. Figyeld meg, hogy kívülről, mikor megítéled a cselekedet(hogy helyes volt-e), az igazságérzetedhez nyúlsz. Igazságtalanul lőtték le az őrültet? Akkor a rendőr bűnös. Igazságosan tette? Akkor persze hogy nem az.
Amitől az ember undorodik, és fél, az a közvetlen erőszak, de ez is csak azért, mert nem vagyunk hozzászokva. Nem tudom képes lennél-e egy disznóvágáson átvágni egy malac torkát, és végignézni, ahogy egyre kevesebb erővel küzd az életéért, de mégis ritka az ilyenen pityergő böllér.
Szóval összefoglalva: ha te úgy szocializálódtál, hogy úgy gondolod, az az igazságos, ha az erősebb elveszi a gyengébbtől a jussát(mert hisz miért nem tudta a gyengébb megvédeni), akkor semmi bűntudatod nem lesz, ha odamész egy gyengébb emberhez, agyonütöd a kőbunkóval, és elveszed a megcsócsált mamutcombot tőle. Egyszerűen ez az igazságos, mindig is így volt, mindig is így lesz, a természet így működik, nem? Ha nem veszed el te haltál volna éhen, akkor inkább ő tegye, ő a gyengébb és butább. Ma meg mit mondunk? Nem mehetsz oda a puskával a közértbe, mert hiába veszed el a pénzt, és szöksz el vele, ez nem igazságos. Az agyonlőtt pénztárost is sajnálod, meg talán a céget is. A pénz megszerzésének szabályai vannak. Megvan, hogyan igazságos megszerezni a pénzt. Ha máshogy szerzed meg, az bűn. Azt is tudjuk, hogy mikor szabad bántani másik embert(az állam megbüntetheti, te megvédheted magad, stb.), semmikor máskor nem szabad, mert bűn(de ha szétnézel, ezz itthon is semmibe veszi egy csomó szubkultúra, szerintük sokkszor az áldozat "megérdemelte" hogy bántsák, és nekik sincs lelkiismeretfurdalásuk).
Így is túl hosszú lettem, arról már nem írok, hogy legtöbb ember mennyire önző és gonosz. Különben is, lehet, hogy teljes hülyeség, amit itt írok:) Semmi pszichiáteri vagy szociológiai képzettségem nincs. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Még mindig nem túl meggyőző. De talán értitek. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Azt próbálom elmakogni, hogy nem feltétlenül és kizárólag külső behatásra alakul ki az erkölcsi gát, legalábbis én nem így érzem magamnál. Hanem van egy olyan része az embernek, ami ösztönszerű, egy ilyen kis valami bennünk - nem tudom, tisztaság? amire később rárakódik a sok fos, de azért mélyen ott van. És érzi ha a test bűnt követ el. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Persze, világos. Mégis azt hiszem hogy léteznek abszolút bűnök. Azt nevezem bűnnek, amikor valamit megteszel valaki kárára, annak ellenére, hogy az neked is fájdalmat okoz. Pedig az a fájdalom amolyan erkölcsi intelem, hogy amit csinálsz, helytelen. Szerintem ez minden emberben benne van, kulturális háttértől függetlenül. Még a hidegvérű kéjgyilkosban is, aki már annyira fásult, hogy csak ez a fájdalom jut át a kérgesedett érzékelésén. De az is lehet, hogy ez a fájdalomérzet szociológiailag determinált, lehet hogy csak magamból indulok ki? Vagy csak nekem esik szarul bántani másokat? =) |
| | | | |
| | | | | | | | | | A te erkölcsi érzékedet nem a jogszabályok, hanem a családod és a barátaid alakították ki. Te -de szerintem itt sokan így vannak ezzel- nem tartod bűnnek a törvény megszegését. Bűnnek tartod viszont az emberölést. Vannak olyan emberek ebben az országban, talán ők is a többség, akik viszont elfogadják bizonyos keretek közt az emberölést, például a halálbüntetés visszaállítását szeretnék, vagy bizonyos feltételek mellett elfogadhatónak tartják a háborúkat. Más kultúrákban, más emberek esetén esetleg a törvény megszegése sokkal nagyobb bűn, mint megölni egy embert, esetleg ha például a törvény megengedi, akkor egyáltalán nem is bűn. Gyakorlatilag nincs olyan morális parancs, amelyik kultúrától függetlenül érvényes lenne, ezért nem is nagyon van olyan bűn, ami minden valaha létezett kultúrában elítélendő volna. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Embert ölni számodra, számunkra bűn. Viszont ha megnézed, egyes kultúrákban máig kvázi elfogadott eszköze a gyilkosság a konfliktusok rendezésének. Sőt, Gén kiegészítésével a múltban még könnyebb olyan kultúrát találni, ahol olyan módon is lehetséges volt embert ölni, ahogy ma már gyilkosságnak számítana. Érdekes lenne, ha a MOL vezérigazgatója pallosjogot kapna, nem?:) Vagy ha az ellenzék szavazóit felségárulás vádjával elevenen elégetnék. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Igazatok van! Csak nem esett le. Valószínűleg azért, mert én a bűnt tényleges formájában értelmeztem, mármint valószínűleg egyetértünk abban, hogy drogozni nem bűn, csak törvényellenes. Embert ölni viszont még akkor is bűnös cselekedet lenne, ha jogszabályilag köteleznének rá. De most már értem akkor :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Buká: Heh, ez pont az egyik kedvenc hozzászólásom, söt Minstrelé is!
Bár Álommanó már remekül megaszonta, de azért hozzátenném, hogy még frappánsabb és igazabb lenne a bünt térben ÉS idöben változó fogalomként konceptualizálni. A morális értékek, attitüdök és tabuk lokalitása és temporalitása tényleg megdöbbentö változékonyságot mutat. A drogtémával kapcsolatosan elég az európai térképre nézni - vagy pláne a világtérképre - illetve a drogtörténelmet visszaolvasni. Hiszen még 50 éve sincs, hogy létrejött a mai kábítószerszabályozási tiltórendszer. És persze ugyanilyen kultúrfüggöen változik a helyzet a szexualitáshoz, családstruktúrákhoz, egészségügyhöz, emberi jogokhoz stb. füzödö morális kérdésekben is. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Szerintem arra, hogy kultúrától függ, hogy az adott cselekedet bűnnek számít-e vagy nem. És a kultúrák pedig a földrajzi hely szerint változnak. Tehát ha Magyarországon jól berúgsz, akkor a társadalom szemében fasza gyerek vagy, míg ha ugyanezt Iránban teszed meg, akkor bűnös. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Láttam egy olyat, hogy "A bűn földrajzi fogalom." WTF? Jól láttam? valaki el tudná magyarázni hogy ez mire utal? |
| | | | |
|