|
Legfrissebb hozzászólások (1573 - 1582) (Témakör: Daath bölcsességgenerátor)
| | | | | | | | | | Mielőtt még nagyon belekeverednénk a fogalmak ANARCHIÁjába :)
A kaotikus rendszer: determinisztikus nem periodikus rendszer Illusztrációként elég hozzá egy irracionális szám is.
Az anarchia kapcsán javaslom forduljunuk a ma promiszkuisnak számító Marxhoz, tanulságos hogyan fikázza az általa utópista szocialistáknak nevezett 19. századi proudonistákat, anarchistákat, stb. Az alapvető érv: a társadalmi különbségek mindig rövid úton újratermelődnek.
A hétköznapi káoszfogalom inkább viszonyfogalom. amit nem vagyunk képesek átlátni, ami zavaros és túl gyors az kaotikus. Ez még nem anarchia. A kaotikus pedig a legkevésbé sem a szabadság terepe. (persze lehet a zavarosban halászni :)
Tetrahíd: miért zavar téged annyira a tudomány? gondolataid erősen támaszkodnak a tudományok képviselőire, vagy népszerűsítőire. Azon kívül az eredetiség ilyesmiben elég ritka. Az eredetiség terepe inkább a mitológémák, a művészetek felé található nálad is. (nem mintha szigorú elválasztást javasolnék a két dolog között). A tudományos módszertanok betartását manapság divat fikázni, különösen humán körökben. Én azt gondolom minden tökös faszi a pontos megértéssel kezdte. (sokszor még az intuitívnak tartott művészek is) Az ösztönök és intuíciók jó dolgok, de amiről nem lehet beszélni arról hallgatni kell, amiről meg lehet azt precíz formába kell önteni, hogy közkinccsé válhasson értelmének jelentősebb torzulása nélkül. Amiről nem lehet beszélni azt érzékeltetni lehet igy-ugy, de azt kizárólag csak az értheti aki már érezte úgy mint az érzékeltető. Ami ebből elbeszélhető precízen az a tudomány világát gazdagítja, ami nem az megmarad a nem alábecsülendő misztika számára. A tudós és a teológus, a veritas duplex, a filozófia(tudomány) és teológia kettős igazságának dualista képe amúgy éppen akkor kerül feloldása, amikor a te asztrofizikusod felmászik a hegyre a teológushoz. Ez OK., de a létra amin mászik a az tudomány. A teológia pedig még racionális dolog. onnan tovább a misztikáig viszont már nem vezet egyenes út.
Á mindegy, túlspirázom. Szóval a tudomány csak akkor létezhet ha precíz, akármilyen korlátolt dolognak tűnik is ez Én pedig ponos vagyok, hogy megalapozzam az estleges kreativ továbblépést.
csaó |
| | | | |
| | | | | | | | | | Bár nem vagyok anarchista, azt azért megjegyezném, hogy az anarchia szó nem káoszt, hanem uralomnélküliséget jelent (AN-ARCHIA), az eredeti anarchizmus egyáltalán nem valami káoszkereső mozgalom volt. |
| | | | |
| | | | | | | | | | A történelemkoncepció fö vonalait egyébként osztom. Csak pontosságra igyekszem törekedni korlátaimon belül.
A következmények, az új vallás mikéntjét, a tudomány ebben betöltött szerepét viszont nagyon nehezen megragadhatónak gondolom. Annak a káosznak is van persze anatómiája. Ha elfogadom a szabad-egyéniség istenségek 19. századi eszmélyének kiteljesedését mint jövőképet, akkor már körvonalazódik is valami. Én azonban a rendszer infrastruktúráját, logisztikáját tartom alapvetőnek, nem annyira az egyén belső nézőpontját, illúzióját, érzéseit, vagyis filozófiáját. Inkább azt kérdezem, hogyan lehet ebből rendet csinálni, amibe ez a káosz belefér. Szeritem lehet. A folyamat azonban, ahogy ebben akkor már egyet értünk, nem örömteli.
Hogy szerintem hogyan nem arról később szeretnék írni (és ellenvéleményt kapni rá) de most sajna most nincs elég időm.
Amúgy a tudomány lehet, hogy korlátoz, de azért nem hiszem, hogy ne látnék ki mögüle. Az ismeretelméleti korlátok szigorú betartása módszertani elv egy adott gondolatmenetben. Előtte és utána jöhet bármi. :) Meg persze nem csak tudomány van, én se csak azzal foglalkozom :)
minden jót! rumcais |
| | | | |
| | | | | | | | | | Vallás és tudomány alapvetően csak a módszereiben különbözik egymástól, céljában nem. És a vallások között is van módszerbeli különbség. Vannak akik régi könyveket olvasnak, vannak akik meditálnak, vannak akik drogoznak például. A tudósok meg kisérleteket végeznek.
A gond is mindkettővel ugyanaz, a tekintélyelvűség, meg a másik erőszakos félreállítása. Ami kell: vallásszabadság. Mindenkinek saját isten (önmaga?). Állam és vallás különválasztása, állam és tudomány különválasztása. Igazából állam sem kell. Legalábbis olyan állam nem kell, amit nem az állampolgárok akarata tart egyben. De persze ehhez megfelelő állampolgárokra van szükség. Akik szabadok akarnak lenni. Nem sokan vannak. A történelem során mindig változott, hogy mennyien voltak ilyenek. Most gyűlnek világszerte, ezt érzi szerintem mindenki. Ki félelemmel, ki örömmel reagál. Szóval először az embereknek kell megváltozniuk.
Hiszen globálisan akkor lesz jó, ha mindenkinek külön-külön jó lesz...
Egy jóbarátom mondta régen: Az anarchiát nem szervezni kell, hanem szítani... :-)
|
| | | | |
| | | | | | | | | | ja az ilyen folyamatok extrapolációját minimum a következő feltételek mellett kell elvégezni: - egy ún. viszonylag izolált rendszerben - bizonyos "szélsőséges" események lehetőségétől eltekintve
de annak magyarázzam ezt, aki már megismerkedett a káosz elmélettel a népszerűsítő irodalomból, a kiváló James Gleick tollából, aki még T.S. Kuhn tudománytörténeti koncepcióját is úgy alkalmazza mint egy jó ötletet valamilyen hetilap hobbyrovatából? Mondjuk én sem vagyok a témában autoritás, de már tudom hol a helyem.
|
| | | | |
| | | | | | | | | | sz. Tetrahíd Fura, hogy az irónia nem jön át a neten. A tudomány csodáit én sem gondoltam komolyan. Amúgy egy jól megértett közhely tényleg csodákra lehet képes :-)
Mellesleg ha itt konszenzus van arról, hogy mi a történelem célja akkor nem szóltam.
Az említett makrofolyamatok alakulása valóban közelítően valószínűsíthető a mikorszinten általánossá váló tendenciák alapján, de ez az extrapoláció nem elég. Ez inkább csak a felszínről szól. De nem biztos, hogy a folymatok az ilyen gondolatok (elvárások) nélkül valóban ahhoz a bizonyos állapothoz vezetnek. A képzelet kétségtelenül alakítja a jövőt. (jól mutatja ezt, hogy a Nasa dolgozóit rendszeresen elküldik Sci-fi tréningre.) Vagyis lehet, hogy az ilyen gondolatok, önbeteljesítő pedagógiaként működve létrehozzák saját tartalmaikat. (ld. Pygmalion effekt)
Amúgy a kérdésemet az indukálta a maga formájában, hogy úgy tűnt, a történelem ilyetén célját valamiféle pozitív várakozás kíséri nálad. Lehet, hogy ez hülyeség. De én így érzékeltem. Ezért kérdeztem rá, hogy biztos, hogy ez jó-e. Amúgy a kérdést úgy is feltehettem volna, hogy mond, minek örülsz annyira? De gondoltam szofisztikáltabb módon is rákérdezhetek a motívációidra. Persze lehet azt gondoltad, hogy a történelem fonalának ismerete, olyan magaslatra emel, amiről fentről tekinthetsz szét a botorkáló érvekel teli mezőkön. És az ilyen nyavajgós kritika mit sem ér a történelmi szükségszerűséggel szemben.
De OK. ha akarod trónolj csak prekoncepcióid katedráján. Én mindenesetre fenntartom a történelmi műsorváltoztatás jogát. Szerintem rendezőként is van beleszólásunk. Más kérdés, hogy azt sem tudjuk igazán mibe :-) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Szerintem a legérdekesebb mondatok közé tartoznak azok, melyekben ott van a 'magam' szó. |
| | | | |
| | | | | | | | | | miért tszel különbséget élmények és élmények között?
lsd: bölcsességenerátor 181.
pontosan a különbségnélküliség teremti meg a kapcsolatot a miszticizmus és a racionalitás, (a két megfoghatatlanba/leírhatatlanba vesző) között. teremteve ezáltal az "új vallást" |
| | | | |
| | | | | | | | | | Ezt ma reggel találtam a könyvben, amit olvasok:
"Egy nő találkozása önmagával egyszerre játék és komoly kockázat. Isteni tánc. Amikor megtaláljuk önmagunkat, két isteni erő csap össze bennünk, két univerzum ütközik össze. S ha a találkozásból hiányzik a kellő alázat, az egyik univerzum elpusztítja a másikat."
|
| | | | |
| | | | | | | | | | különös hallani a 3 fizikai irányzat ismeretelméleti summázatát egymás mellett az biztos. Az ember ezután olyan széttárt kezű tudósokat képzel el magának :) Persze ez marhaság. ezek a korlátok csak abszolúltisztikus igényeket korlátoznak. Nekem lenne egy kérdésem. Miért lenne jó ha a tudomány csinálna nekünk vallást? Amúgy szerintem ő maga is egy vallás, olyan vallás ami részben önmagát hitelteleníti el tevékenységével (ld. a 3 példát), de egyben új erőre is kap minden akadállyal. És egyre hidegebb fejjel, egyre inkább elveszítve pozitív céljait, halad tovább. Az a vallás amit a tudomány ad nekünk profin kidolgozott hidegvérű ideológia. Ez azt jelenti, hogy egy csoportérdeket, mindenki közös érdekeként tűnetet fel a klasszikus módon, de mivel benne dolgoznak a modern tudományok, minden eddiginél kiismerhetetlenebb, és finomabban kidolgozott lesz.
Azt hiszem ez nem az általam áhított boldogság. persze lehet, hogy az áldozatok boldogok lesznek. Hisz a tudomány ma már csodákra képes :)) |
| | | | |
|